March 13, 2008

Gendang gendut

Saya pulang untuk mengundi pada 08 Mac 2008 di kampung kelahiran saya,Alor Setar,Kedah.Saya juga percaya,saya turut menyumbang angin perubahan dan iklim berparti di Kedah sehingga membolehkan PAS memegang teraju pemerintahan untuk tempoh 5 tahun mendatang.Undi saya itu,bukannya kerana bantahan terhadap SPR yang menafikan hak datuk untuk mengundi.
Bagi saya pengundi untuk pilihanraya ke 12 kali ini lebih bijak,lebih terbuka dalam melahirkan suaranya,walaupun majoriti suara itu di zahirkan pada kertas undi.Undian kali ini juga mungkin sebagai satu protes,sebagai satu isyarat untuk kerajaan BN pimpinan Pak Lah.Kerajaan harus menyelami kemelut dan masalah rakyat,harus melihat ke dasarnya kenapa negeri Kedah boleh terjatuh ke tangan PAS yang merupakan parti pembangkang pada tahun-tahun yang lepas.Namun harus juga di ingat jika PAS juga gagal memuaskan hati rakyat,gagal untuk menawan rakyat dengan manifestonya,maka saya andaikan suatu perubahan akan berlau pada pilihanraya ke 13 nanti.
Perubahan adalah sesuatu yang perlu dalam hidup.
Petang selepas mengundi, saya menemani datuk ke jemputan kenduri kahwin saudara sebelah arwah nenek.Saya terpandang pada suatu sudut,sekumpulan lelaki dengan alatan gendang silat dan serunai,juga gong.Ketika mulut penuh dengan nasi yang berkuahkan gulai kawah,gendang berbunyi dan irama serunai benar-benar membuatkan saya terkedu.Ingatan saya berlari-lari,terimbas imbas kenangan sewaktu kecil.Lama dulu,sewaktu masih kecil setiap kali ada kenduri perkahwinan,saya akan bertenggek di tepi pemain gendang silat,bertepuk tangan setiap kali habis alunan mengiringi pencak silat.Lama benar rasanya saya hilang kenikmatan yang sebegitu.Dan hari itu,saya di hidangkan semula dengan iramanya,pecah rindu saya pada bunyian yang sebegitu.
Bunyi gendang,ketukan gong dan alunan serunai tak akan mati selagi ada yang sudi mendengar.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...