April 20, 2010

18-Julai-2002

Lewat malam, lepak dalam bilik bacaan.Ruang kecil yang menempatkan dua rak buku dan 4 kotak kertas terpakai.Satu darinya saya buka, beberapa diari lama sedikit berdebu.Capai diari tahun 2002.Catatan 18-Julai-2002,tarikh pengundian Pilihanraya Kecil DUN Anak Bukit ini menarik untuk di kongsi.
Catatan dalam diari ini saya salin dan taip semula menggunakan bahasa yang saya tulis di dalam diari tersebut,tanpa langsung ada "edit",untuk menjaga keaslian catatan berharga ini.Catatan ini juga sama sekali bukan untuk menyindir mana-mana pihak tetapi sekadar luahan rasa seorang anak muda yang berperang dengan jiwanya sendiri.Harus, berpatah arang dengan dunia silam.
--------------------------------------------------------------------------------
"Gua balik Alor Setar dengan Mat Cina dan Along,kami nak pangkah kertas undi Adun Anak Bukit...yeahhhh,kasi hantam itu parti!!
Gerak dari Shah Alam jam 5:30 pagi, Subuh di Sungai Perak.
Sampai Alor Setar jam 11:00 psai Mat Cina bawa kereta macam siput babi.Terus balik kg,walau gua ingat nak lepak2 pekan Alor Setar sambil layan mee tonggek Pekan Rabu.Celaka, Mat Cina kelam kabut nak pangkah undi,Along ikut saja cakp Mat Cina.
Haram jadah, sampai simpang Gelong Air kereta kena tahan.Ada geng lebai mana tah,suka hati tuk wan dia nak tahan orang.5 orang muka samseng,2 pakai lebai suruh turun kereta.Kelam kabut telepon abah nak minta tolong, Mat Cina lagi kelam kabut, Along relek macam badak kena Up John.Abah pula tk jawap phone..kantoi la.
Sorang lebai buka pintu belakang, cekak baju gua suruh turun,dalam hati berani-berani takut,Along terus keluar tp sorang celaka dah pegang dia tenyeh kt body kreta.Mat Cina boleh sound pula kt depa, tanya hampa orang mana.Sorang tu jawap kami orang kmpung ni.Hah!! Haram jadah,dalam hati je lar.Haram tak penah tengok muka pon,setan lubuk mana tah tiba2 mengaku orang kampung gua!
Along tepis tangan budak yang cekak dia.Sorang lagi jerit mcm budk hisap husin, hampa pengundi hantu, orang kl mana boleh undi kt sini. Hehehehehehehehe....
Tuhan nak selamatkan kami kot,Amir Bang Teh lalu dengan bendera PAS penuh kereta.
Dia brenti.Gelak-gelak tengok kami.Terus sound kat budak-budak samseng tak cukup gula.Depa semua orang sini,hampa nak mampuih kot tahan depa.
Gua tengok muka sekor-sekor,macam sial gampang.Pakai lebai tp perangai mcm jembalang.Tanya la dulu,ni terus tahan terkam.Masuk kereta, Along jerkah kuat-kuat, hampa tu kena berambuih,ni kampung kami,aku haramkan hampa 5 orang pijak tanah kampung kami.Ha,puas hati.
Balik rumah,marah punya pasal haram tak p mengundi.Mat Cina dgn Along pun tak p, tido sampai pukul 6.Padan muka..hahhahaahahahahah
*Malam esok balik Shah Alam....yahooooo!!!!!"

---------------------------------------------------------------------------------
Pengalaman yang tercatat hampir 8 tahun ini adalah salah satu sebab kenapa saya cuba mengimbangi nafsu berpolitik.Saya belajar dari pengalaman, dari pemerhatian. Tidak semestinya semua yang cerah itu putih dan yang kelam itu gelap.
Abah, seorang penyokong dan pemimpin UMNO, begitu juga ibu. Keluarga sebelah ibu, semuanya mempunyai kepatuhan yang tinggi dalam cabang perjuangan UMNO. Saya pernah di asuh untuk mempercayai bahawa perjuangan UMNO itu lurus, tetapi otak saya menolak.Awalnya, penolakan itu beralih ke parti pembangkang , tetapi setelah terasuh dengan pelbagai muslihat dalam politik, saya terus menjauhkan diri dari mana-mana parti politik.
Saya sering bercakap tentang politik berpandukan pada pengamatan saya sendiri.Kadang-kadang, kawan yang menyokong parti politik tertentu akan menepuk belakang saya sambil tersenyum kerana hujah itu menyokong beliau tetapi pada masa yang lain dia akan berlalu masam setelah saya melemparkan hujah yang tidak sealiran dengannya.
Apa saya peduli, itu prinsip saya. Hidup berpandukan kebenaran,Insyaallah....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...